Swedwatch kommenterar Expressens granskning om svenska bolags kopplingar till Rysslands krig mot Ukraina

Ryssland har varit inblandat i flera väpnade konflikter de senaste åren. Ett företag som gör affärer med landets vapenindustri löper stor risk att produkterna används i dessa krig. Det här visar på vikten av att företag aktivt arbetar för att säkerställa att deras verksamhet inte kan kopplas till påverkan på mänskliga rättigheter - inte minst i handel med högriskländer och högriskprodukter.

Det är en viktig granskning som Expressen presenterat i veckan. Det har bland annat handlat om hur svensk teknik i flera år har använts av ryska statens tillverkare av kärnvapen och hur ett 80-tal ryska bolag som tillverkar vapen och militär teknik har köpt utrustning tillverkad av svenska industrikoncerner. Bland köparna finns producenter av vapen som nu används i kriget i Ukraina.

Enligt Expressen gjorde svenska bolag affärer med den ryska vapenindustrin så sent som i mars, efter att angreppet på Ukraina inletts, för att de ryska företagen skulle kunna säkra tillgången på reservdelar under konflikten.

-Det är extremt problematiskt om svenska företag på detta sätt möjliggör Rysslands krig i Ukraina, och det synliggör hur fundamentalt det är att företag har processer för att säkerställa att mänskliga rättigheter inte påverkas. Inte minst om de avser att göra affärer med företag som agerar i krigs- och konfliktområden, säger Olof Björnsson, researcher på Swedwatch och som i flera år arbetat med företags ansvar i konfliktzoner och vilket ansvar företag har när deras produkter används på ett sätt som påverkar mänskliga rättigheter.

Swedwatch har under många år gjort research på vilket ansvar företag har för hur deras produkter används av köparen eller när de säljs vidare. Det handlar framför allt om utrustning som sålts till gruvbolag vars verksamhet får svåra konsekvenser för lokalbefolkningen. Swedwatch har bland annat granskat Volvo, Caterpillar, Komatsu, Sandvik, Scania och Epiroc (tidigare en del av Atlas Copco).

Det Swedwatch kunnat se är att många företag saknar tillräckliga processer för att säkerställa att deras produkter inte används på sätt som har allvarliga konsekvenser för människors rättigheter.

Även i de fall då företagsverksamhet inte bryter mot några sanktioner gäller FN:s principer för företag och mänskliga rättigheter. Det betyder att när vapen tillverkas med svensk utrustning är de svenska företagen kopplade till hur vapnen används i en konflikt. Och med den här kopplingen kommer ett ansvar för påverkan på mänskliga rättigheter.

-Utöver pågående angrepp på Ukraina har Ryssland varit inblandat i flera väpnade konflikter de senaste åren och ett företag som gör affärer med landets vapenindustri löper en uppenbar risk att kopplas till påverkan på mänskliga rättigheter. Det här måste företag som gör den här typen av affärer vara medvetna om - och agera efter, säger Olof Björnsson.