Förgiftat grundvatten, Gaddapotharam, Indien. Från Swedwatch rapport "The Health Paradox" (2020). Foto: Shailendra Yashwant

Öka kontrollen av industriella utsläpp i läkemedelsindustrin

Tillverkning av läkemedel är ofta förknippat med föroreningar, som i sin tur påverkar miljö och mänskliga rättigheter negativt. En omfattande brist på transparens i läkemedelsindustrin gör det samtidigt omöjligt att ställa ansvariga till svars. Nu uppmanar Swedwatch EU att stärka sin kontroll över utsläppen i produktionsfasen.

Det är ett välkänt faktum att utsläpp i samband med läkemedelsproduktion, exempelvis i Indien, påverkar lokala ekosystem negativt, och medför stora risker för människors hälsa. Utsläppen utgör även en ofta förbisedd men allvarlig grogrund för antibiotikaresistens.

Läkemedelsbranschen är samtidigt ökänd för en omfattande brist på transparens, vilket gör att det i princip är omöjligt att veta var och hur vanliga mediciner är tillverkade, och att hålla de som förorenar till svars.

Swedwatch uppmanar EU att stärka kraven på transparens och att motverka och öka kontrollen av industriella utsläpp i läkemedelsindustrin.

Läs mer här (ENG).

Ladda ner Swedwatchs policyrapport Towards increased transparency the pharmaceuticals supply chain.

Sjukdomar, dåliga skördar och förorenat vatten – lokalsamhällen i Indien har i decennier protesterat över utsläpp från läkemedelsindustrin.
Bild från Swedwatch rapport "The Health Paradox", 2020, Hyderabad, Indien.
Foto: Shailendra Yashwant