Gemensamt uttalande: Världsbanken måste agera för att skydda Kambodjas civilsamhälle

Tillsammans med över 150 organisationer har Swedwatch skrivit under ett uttalande som skickats till Världsbankens ordförande Ajay Banga med krav på att han agerar med anledning av den förvärrade situationen för människorättsförsvarare i Kambodja. Organisationerna som attackerades, CENTRAL och Equitable Cambodia, är viktiga röster för demokrati och mänskliga rättigheter i landet och en del av Swedwatchs nätverk.

– Vi kräver att Ajay Banga fördömer repressalierna och använder bankens inflytande för att få detta att upphöra. Det är också vad IFC:s har som uttalad policy- en nolltolerans mot repressalier mot civilsamhället och dess aktörer, säger Malena Wåhlin, ansvarig för arbetet med människorättsförsvarare på Swedwatch.

IFC (International Finance Corporation) är medlem i Världsbanken och är den största utvecklingsfonden som fokuserar på den privata sektorn i utvecklingsländer.

Swedwatch har även varit i kontakt med det svenska utrikesdepartementet och bett dem att också kontakta Världsbankens styrelse med samma krav.

Det demokratiska utrymmet har stadigt minskat under det senaste decenniet i Kambodja, men situationen har försämrats markant under de senaste månaderna. Bland annat har två av landets ledande människorättsorganisationer, Center for Alliance of Labor and Human Rights (CENTRAL) och Equitable Cambodia blivit angripna på olika sätt, i syfte att försvåra deras arbete.

I båda fallen är repressalierna kopplade till gruppernas legitima människorättsaktiviteter, och särskilt deras ansträngningar att säkerställa mänskliga rättigheter och arbetsrättssligt skydd i projekt som stöds av Världsbanken.

– De här angreppen är en del av en bredare attack mot det civila samhället som måste stoppas innan det sista återstående demokratiska utrymmet i landet helt försvinner. Försöken att kriminalisera det annars lagliga dagliga arbetet hos registrerade människorättsorganisationer och deras ledare representerar en helt ny nivå av förtryck som hotar existensen för alla återstående oberoende organisationer i Kambodja - som vi vet ger kritiskt stöd till, och röst åt, de mest utsatta människorna i landet, säger Malena Wåhlin.

CENTRAL och Equitable Cambodia är viktiga röster för mänskliga rättigheter och demokrati i landet, även i relation till företags verksamhet och arbetstagares rättigheter.

Uppmaningen till Världsbanken
Swedwatch och de övriga undertecknarna av uttalandet uppmanar Världsbankens ledning att kräva att angreppen stoppas och att använda sitt inflytande för att säkerställa att människorättsförsvarare och civilsamhällesorganisationer i landet kan fortsätta sitt arbete utan att utsättas för ytterligare repressalier.

– Tillsammans uppmanar vi Världsbankens ordförande att tydligt klargöra för den kambodjanska regeringen att banken kommer att upprätthålla sin policy om nolltolerans mot repressalier. Detta innebär ett moratorium för nya investeringar i den privata sektorn i Kambodja tills den juridiska trakasseringen av CENTRAL och Equitable Cambodia upphör och deras personal kan fortsätta att fritt bedriva sina legitima människorättsaktiviteter till stöd för de samhällen och arbetare som påverkas av projekten, säger Malena Wåhlin.

– Företag som köper in från eller verkar i Kambodja, som H&M, bör också agera. De borde använda sin gemensamma påverkansmöjlighet för att sätta press på regeringen. Mänskliga rättigheter och miljömässig due diligence som lagstiftats om i EU kommer inte att fungera om inte miljö- och människorättsförsvarare kan rapportera risker och påverkan på miljön, mänskliga rättigheter och arbetsrättigheter utan rädsla för repressalier.

Tio Right Livelihood-pristagare gripna och dömda
Trakasserierna och attackerna mot det civila samhället i Kambodja har också lett till att tio människorätts-och miljörättsförsvarare från Mother Nature Cambodia greps och dömdes i början av juli. De anklagades för konspiration och förolämpning av kungen och fick fängelsestraff på mellan sex och åtta år. En av dem var gästtalare på Swedwatchs 20-årsjubileum förra året, och organisationen var en av pristagarna till det årets Right Livelihood Award.

Swedwatch kräver att de gripna människorätts- och miljörättsförsvararna friges omedelbart och uppmanar de kambodjanska myndigheterna att respektera och upprätthålla mänskliga rättigheter.